fredag 2 mars 2012

Att göra en egen "Random light"..

Som några av er läsare redan vet så gjorde jag och maken en egen lampa för några veckor sen. Det var ett spännande projekt även om jag nog tyckte det var lite roligare än vad min kära man som fick sitta och snurra på bollen i 2,5 timma tyckte ;o). Rekommenderar helt klart att vara två vid ett sånt här projekt, framför allt när snöret ska lindas kring bollen.

Det vi använde för att göra lampan var: e
n uppblåst pilatesboll, ca en och en halv rulle papperssnöre, en sats med lampsladd och själva hållaren till glödlampan, vanligt tapetklister, tidningspapper, plastfolie och en vass kniv.

Vi började med att linda in pilatesbollen i plastfolie eftersom vi gärna ville kunna använda pilatesbollen även efter det här projektet. Min man satte sig sedan på golvet med bollen i händerna och själv kladdade jag händerna fulla med tapetklister och lät papperssnöret glida genom händerna för att sedan lindas kring pilatesbollen som maken i jämn takt roterade. Jag har läst andra som gjort liknande lampor och de har istället snurrat runt torrt snöre runt bollen och kletat på lim med jämna mellanrum över hela bollen med en pensel. Eftersom jag inte testat det sättet så vet jag inte vad som blir bäst. Det var inte så enkelt att få snöret jämnt över bollen och vi var lite oeniga om när vi egentligen var färdiga... ;o).

Vi valde att göra ett mindre hål upptill precis lagom för att vår lamparmatur från IKEA skulle gå ner och ett större hål under bollen som vi kunde använda för att ta ut pilatesbollen när allt torkat och senare för att komma in och byta glödlampa. Många lampor har sitt större hål lite diagonalt upptill men eftersom vår lampa skulle hängas ganska långt ner så ville vi ha hålet under. Hålet på undersidan har en diameter på ca 10 cm.
Eftersom vi har en liten busunge här hemma så valde vi att ställa vår lampa i duschen för att torka. Vi ställde den på en liten runt plastburk i lagom storlek så att den stod i det "stora hålet". Där fick den stå i ca 24 timmar innan vi försiktigt valde att släppa ut lite luft ifrån pilatesbollen. Bollen lossade lätt ifrån plastfolien och det gick förvånansvärt lätt att få ur bollen ur lampan.

När pilatesbollen var ute och plastfolien likaså så försökte jag få bort det överflödiga limmet ifrån alla små hålrum på bollen. Det var verkligen ett häsjobb och även om jag fick bort säkert 80% så är det ändå mycket kvar. Det får vara så... som maken sa, den är ju ändå hemmagjord ;o).


Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Hur mycket snöre var det på dina rullar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag kommer faktiskt inte ihåg. Jag minns att vi köpte två rullar på Panduro och jag har för mig att vi använde lite drygt en hel rulle.. Så runt 200 meter borde det gått åt. Vi har fortfarande lampan uppsatt i vardagsrummet och jag är såå nöjd! =)

      Radera